Milyen vonalkód-típusok vannak?

A vonalkódoknak két nagy csoportja van, az egy- és a kétdimenziós vonalkódok. Az egydimenziós kódok egymástól különböző távolságra lévő, változó vastagságú, vízszintes sötét és világos vonalak segítségével jelenítenek meg információkat az olvasók számára.
 
A kétdimenziós vonalkódok a legkülönbözőbb geometriai formákat használják az adatok reprezentálására, és jóval nagyobb információmennyiség képi megjelenítésére képesek, mint az 1D kódok. Vízszintesen és párhuzamos irányban is leolvashatóak.
 
vonalkódok
 
Néhány elterjedtebb vonalkód típus:
 
1D
 
EAN 13 – A kereskedelmi forgalomba kerülő termékek jelölésére használják Európában, 13 számjegy tárolására alkalmas. A kód első három számjegye a termék származási országát jelöli, a többi a gyártóval kapcsolatos információkat tartalmaz. EAN kódot a GS1 nevű nemzetközi szervezettől igényelhet termékei számára.
 
EAN 8 – Az EAN 13-as kód rövidített változata, szintén a kereskedelemben használják. Cigarettásdobozokon, kozmetikai szereken és más olyan termékeken találkozhatunk vele, melyek azonosítására a kevesebb számjegy is elegendő.
 
UPC-A, UPC-E, JAN Codes – Az EAN kódok amerikai és japán megfelelői.
 
CODE-128 – Nagy mennyiségű információ megjelenítésére alkalmas kódfajta, melyet világszerte használnak. Szabványosított változata, az UCC/EAN – 128 nevű kód segítségével általában szállítási információkat tüntetnek fel a termékeken.
 
ISBN kód – Az ISBN kód egy tizenhárom jegyből álló, könyvek és más kiadványok azonosítására használt számsort jelenít meg. Az azonosítót a Magyar ISBN Irodától rendelheti meg a kiadványai számára.

2D
 
DataMatrix – Több, mint kétezer karakter tárolására alkalmas, fekete-fehér, négyzetekből és téglalapokból álló kódfajta, melyet általában elektronikai alkatrészek jelölésére használnak.
 
QR kód – Akár több ezer karakter megjelenítésére is használható kódfajta, ami bármilyen szögből olvasva könnyen azonosítható. Ebben a kódban néhány olvasó (pl. okostelefonok vagy táblagépek) által azonnal megjeleníthető, netes tartalmakra mutató linkeket is el lehet helyezni, ezért gyakran használják például óriásplakátokon vagy a nyomtatott sajtóban.